Tuesday 18 September 2012

Sajak - Di Belakang Ayah, Suami dan Al-Hafiz


Saya teringat satu sajak yang pernah saya baca di rumah Kak Yah long long time ago.  Sajak ni di tampal di di dinding rumah single storey lama Kak Yah.  Walaupun pertama kali membaca sajak ini saya telah jatuh cinta dengan nya.  Jadi baru2 ini saya minta Kak Yah cari balik sajak itu dan alhamdulillah masih dalam simpanan beliau.  I hope you guys enjoy it as much as I do - Posted by Akram


Tajuk: DI BELAKANG AYAH, SUAMI DAN AL HAFIZ

Tiap tirai maghrib,
Ibuku, aku dan adik-adik ku
Berdiri di belakang ayah
Dalam satu saf sembahayang
Dan sama-sama mengangkat takbir
Allah hu akhbar……

Aku dan adik-adik ku
Sama-sama mengadap ayah
Menghafal Muqqadam dan Al Quran
Alif, ba, Tha. dan Alif Lam Mim
Di umur 6 tahun…
Aku dan adik-adik ku khatam Quran.

Aku baligh,adik-adik ku baligh
Dan ibu, aku dan adik-adik ku
Berdiri satu saf
Di belakang ayah yang uzur
Dan sama-sama mengangkat takbir…
Allah hu akbar…..

Aku pun diijab-kabulkan
Bersuami, berumah tangga
Dan beranak…dan beranak…
Dan kini aku dan anak-anak ku
Berdiri di belakang suamiku yang uzur
Yang ayah anak-anak ku
Sama-sama mengangkat takbir
Allah hu akbar….

Ibuku pergi
Ayahku pergi
Dan suamiku pergi

Dan kini…
aku berdiri dibelakang anakku
Seorang al- Hafiz….


Oleh: Nora
Date: 1 Muharam 1403

1 comment:

  1. Saya juga pernah membaca sajak ini di rumah kakak saya kira-kira 15 tahun dahulu. Sungguh menyentuh jiwa. Sudah lama saya mencari-cari sajak ini.

    Terima kasih kerana sudi postkan sajak ini semula.

    Semoga Allah berkati hidup.

    ReplyDelete